آبچوره دندان چیست

درمان ریشه (ریشه دندان)، آبچوراسیون و یا پرکردن کانال های ریشه یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان استفاده می شود. در چنین شرایطی بیمار با عفونت و درد شدید عصب های دندان به دندانپزشکی مراجعه می کند. آبچوره دندان زمانی نیاز است که عصب های دندان بر اثر عفونت تحت تاثیر قرار گرفته باشد. آبچوره دندان دردناک نیست و حتی می تواند دندانی را که باید کشید را نیز تا حدی نجات دهد. 

زمان انجام آبچوره دندان

درمان کانال ریشه فقط زمانی لازم است که اشعه ی ایکس دندانپزشکی نشان دهد که پالپ دندان در اثر عفونت باکتریایی آسیب دیده است. اگر پالپ آلوده به باکتری شود، شروع به مردن می کند و باعث می شود باکتری ها تکثیر شود و گسترش یابد. علائم عفونت پالپ شامل موارد زیر است که با پیشرفت عفونت، این علائم اغلب با مرگ پالپ از بین می روند و به نظر می رسد دندان شما خوب شده است اما در واقع عفونت از طریق سیستم کانال ریشه گسترش یافته است:

  • درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی گرم یا سرد
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • لق بودن دندان
  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • چرکی که از دندان آسیب دیده خارج می شود
  • تورم صورت
  • تیره شدن دندان

در صورت بروز دندان درد مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان شما آلوده باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد.

زمان انجام آبچوره دندان

آبچوره دندان چگونه انجام می شود

برای درمان عفونت در کانال ریشه، باید باکتری ها از بین بروند. این کار را می توان با هر یک از موارد زیر انجام داد:

  • از بین بردن باکتری ها از سیستم کانال ریشه (درمان کانال ریشه)
  • برداشتن دندان (کشیدن)

اما برداشتن دندان معمولاً توصیه نمی شود زیرا بهتر است تا آن جا که ممکن است دندان های طبیعی خود را نگه دارید. پس از از بین بردن باکتری، کانال ریشه پر شده و ورودی دندان با پر کردن بسته می شود. در بیشتر موارد، بافت ملتهب نزدیک دندان به طور طبیعی بهبود می یابد. قبل از انجام درمان ریشه، معمولاً بی حسی موضعی به شما داده می شود. این بدان معنی است که این روش بی درد است. درمان کانال ریشه معمولاً موفقیت آمیز است. در حدود 9 مورد از 10 مورد، دندان می تواند تا 10 سال پس از درمان کانال ریشه زنده بماند.

آبچوره دندان چگونه انجام می شود

مراقبت های بعد ازآبچوره دندان

مهم است که هنگام بهبودی کانال ریشه از دندان های خود مراقبت کنید. تا زمان کامل شدن درمان باید از گاز گرفتن غذاهای سخت خودداری کنید. پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شده ی شما دیگر نباید دردناک باشد اگرچه ممکن است برای چند روز حساس باشد. برای رفع هرگونه ناراحتی می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. اگر بعد از استفاده از مسکن هنوز درد یا تورم دارید، به دندانپزشک مراجعه کنید. در اکثر موارد، جلوگیری از نیاز به درمان بیشتر کانال ریشه با استفاده از موارد زیر امکان پذیر است که دندان های خود را تمیز نگه دارید، غذاهای شیرین زیاد نخورید، اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید و درباره ی سلامت دندان بیشتر بدانید. 

اگر دندان های شما نیاز به ترمیم و زیبایی دارد پیشنهاد میکنیم با متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران در تماس باشید.   

مطالبی که شاید مورد استفاده شما قرار گیرد :

نحوه تشخیص چند کاناله بودن دندان

علت بسته بودن کانال دندان

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم