ترمیم سه سطحی دندان چیست

پوسیدگی دندان بسیار شایع شده است که دلایل متعددی را می توان برای آن ذکر کرد که از جمله مهم ترین آنها شامل عدم مسواک زدن و رعایت نظافت دندان ها، مصرف زیاد مواد قندی، خوردن همزمان غذاهای گرم و نوشیدنی سرد و همچنین در بعضی موارد ارثی می باشد. برای رفع این پوسیدگی اقداماتی می توان انجام داد که بسته به شرایط پوسیدگی دارد، یکی از این روش ها، ترمیم سه سطحی دندان می باشد که در این مقاله به صورت خلاصه این روش را توضیح خواهیم داد.

انواع روش های ترمیم

روش های ترمیم بستگی به عمق پوسیدگی دندان دارند که بر این اساس به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل 1- ترمیم یک سطحی 2- ترمیم دو سطحی 3- ترمیم سه سطحی می باشند، که درحالت یک سطحی کمترین پوسیدگی وجود دارد ولی در حالت سه سطحی بیشترین پوسیدگی موجود است و باید بیشترین تخلیه دندان انجام پذیرد.

انواع روش های ترمیم

مواد مورد استفاده در ترمیم دندان

به صورت کلی از دو ماده متفاوت برای پر کردن دندان ها استفاده می شود که با توجه به محل قرار گرفتن دندان این مواد مورد استفاده قرار می گیرند و شامل مواد کامپوزیتی و آمالگام می شوند، مواد کامپوزیتی به رنگ دندان بوده و برای دندان های جلو استفاده شده تا زیبایی دندان حفظ شود در حالی آمالگان به رنگ متفاوت بوده (معمولا نقره ای) و قابل استفاده در دندان های عقب می باشد و برای زیبایی در ترمیم دندان های جلو استفاده نمی شود و این ماده دوام بالا و هزینه پایینی در مقایسه با مواد کامپوزیتی دارد و از جنس فلزاتی از جمله جیوه ساخته شده است.

فرآیند ترمیم سه سطحی دندان

فرآیند ترمیم سه سطحی دندان

فرآیند ترمیم دندان شامل مراحلی می شود که دندانپزشک باید آنها را انجام دهد تا پوسیدگی ترمیم گردد، مرحله اول در این فرآیند بی حس کردن دندان با استفاد از آمپول بی حسی می باشد ( به دلیل استفاده از این مواد، فرآیند ترمیم بدون درد است)، مرحله دوم با استفاده از ابزار مخصوص (مته و دریل خاص) محل پوسیدگی را خارج می کند و در نهایت با استفاده از مواد پرکننده این حفره ایجاد شده را پر کرده و با ابزار های مخصوص سطح آنرا صیقلی می کند تا در صورت برخورد زبان، به آن آسیبی وارد نشود.

مهم ترین عامل در تعیین میزان تخلیه دندان، عمق پوسیدگی آن می باشد که بر این اساس ترمیم سه سطحی برای حالتی است که بیشترین پوسیدگی وجود دارد. در بعضی موارد بعد از پر کردن دندان امکان دارد به دلیل کیفیت نامناسب مواد مورد استفاده یا عوامل خارجی دیگر، نیاز باشد که دندان ترمیم گرد که در این مورد نیز باید تخلیه به صورت کامل انجام شود و فرآیند ترمیم دوباره صورت پذیرد.

کلینیک مانادنت با داشتن دندانپزشک ترمیمی خوب و سایر متخصصین، جزء بهترین مراکز دندانپزشکی می باشد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

ترمیم یک سطحی دندان چیست؟

ترمیم دو سطحی دندان چیست؟

بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران

ترمیم دندان پوسیده جلو

ترمیم و پر کردگی دندان 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم