ترمیم یک سطحی دندان چیست

حتما تا به حال گذرتان به دندانپزشکی خورده است و یا خوش شانس بوده اید و الان اولین باری است که می خواهید ترمیم یک سطحی دندان را انجام دهید؛ اما از آنجا که تجربه و آگاهی در مورد آن ندارید ممکن است برای انجام آن کمی استرس داشته باشید. در این مقاله می خواهیم برایتان توضیح دهیم که ترمیم یک سطحی دندان به چه صورتی انجام می شود.

درمان یک سطحی دندان

شاید بتوان گفت ترمیم یک سطحی دندان راحت ترین نوع درمان دندان است که هم از نظر سختی و اذیت شدن بیمار راحت تر است و هم زمان و هزینه کمتری نسبت به درمان های دیگر دارد. معمولا از این درمان برای دندان هایی که خرابی زیادی ندارند و پوسیدگی عصب دندان را هنوز درگیر نکرده است یا دندان به دلیل مسائلی مانند شکسته شدن و ساییده شدن (از طریق ناخن جویدن و ...) مشکل دارد، استفاده می شود.

مراحل ترمیم یک سطحی دندان

ابتدا دندانپزشک بر اساس میزان پوسیدگی و ناحیه قرارگیری دندان مورد نظر، مقدار مشخصی بی حسی موضعی تزریق می کند. بعد از بی حس شدن کامل دور تا دور دندان، با استفاده از ابزار مشخص مانند مته های مخصوص یا لیزر پوسیدگی را می تراشد. انتخاب نوع ابزار به تجربه دندانپزشک، میزان خرابی، نوع دندان، محل پوسیدگی و نوع تجهیزات بستگی دارد.
بعد از اینکه دندانپزشک کاملا تمام پوسیدگی های دندان را برداشت، آن را چک می کند تا مطمئن شود همه پوسیدگی ها برطرف شده باشد.
سپس نوبت به پرکردن دندان با مواد مخصوص می رسد. این مواد انواع مختلفی دارند و معمولا از ماده ای به نام آمالگام استفاده می شود که تقریبا نسبت به انواع دیگر آن ارزان تر و از نظر دوام نیز مناسب است.
اگر پوسیدگی نزدیک ریشه باشد، دندانپزشک شما ممکن است ابتدا یک آستر ساخته شده از موادی مانند یونومر شیشه، رزین کامپوزیت یا موارد دیگر برای محافظت از عصب قرار دهد و بعد مواد پرکردنی را در حفره بگذارد.
دندانپزشک زمانی که می خواهد مواد رنگی برای پرکردن را قرار دهد برای اطمینان از فشردگی و دوام بیشتر این کار را به صورت لایه لایه انجام می دهد. به این شکل که بعد از اینکه کاملا داخل حفره را با آب و فشار هوا از آلودگی و باکتری ها پاکسازی کرد مقداری از مواد را می ریزد و با یک چراغ مخصوص لیزری آن را سفت می کند و بعد دوباره لایه بعدی را قرار می دهد. این کار را تکرار می کند تا دندان به طور کامل پر شود.

مراحل ترمیم یک سطحی دندان

 زیباسازی دندان مرحله نهایی ترمیم یک سطحی

مرحله پایانی ترمیم یک سطحی دندان مرحله زیباسازی و مناسب کردن دندان برای جویدن غذا است. ارتفاع دندان نباید کمتر یا بیشتر از دندان های کناری یا بالایی باشد تا غذا به راحتی جویده شود. هنگام بستن دهان نیز مانند قبل دندان ها باید به راحتی روی هم قرار بگیرند. بعد از اینکه دندانپزشک ارتفاع دندان را کاملا درست کرد و قابل قبول بود با مته های خیلی ظریف به سراغ زیباسازی آن می رود و سعی می کند با تراش های دقیق ظاهر دندان را دقیقا مانند دندان قبلی خودتان دربیاورد. البته این کار تا حد زیادی به تبحر و تجربه پزشک شما دارد و همه دندانپزشکان نمی توانند این کار را به خوبی انجام دهند.
ترمیم دندان هرچقدر هم که آسان باشد بالاخره کمی استرس و اذیت شدن را دارد؛ اما باید با این نگرش به آن نگاه کنید که اگر الان ترمیم یک سطحی دندان را انجام ندهید پوسیدگی بیشتر شده و زمانی که به عصب برسد هم از نظر درد سخت تر است و هم زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد. امیدواریم شما با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان همیشه دندان های سالمی داشته باشید.

 شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات دندانپزشکی با بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به کلینیک دندانپزشکی مانادنت مراجعه نمایید. 

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

ترمیم دو سطحی دندان چیست؟

متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران

ترمیم دندان پوسیده جلو

ترمیم و پر کردگی دندان 

ترمیم سه سطحی دندان چیست؟

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم