نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان با استفاده از دستگاه opg که یکی از تجهیزات پیشرفته در حوزه دندانپزشکی است، انجام می شود. رادیوگرافی دندان زمانی انجام می‌شود که دندانپزشک بخواهد ناهنجاری ها و آسیب های دندانی را به طور دقیق مشاهده کند. به طوری که تمامی بیماری‌های دندانی نظیر آبسه دندان ها، شکستگی فک و دندان ها، ناهنجاری فک، آسیب های استخوانی و غیره توسط رادیوگرافی دندان قابل تشخیص خواهند بود. برای عکسبرداری از دندان ها به روش پرتوگرافی از اشعه ایکس استفاده می شود. تابش پرتو ایکس به گونه ای انجام می شود که میزان اشعه بسیار ناچیز بوده و هیچ آسیبی به بافت‌های دندان و لثه نمی‌رساند.

نحوه انجام رادیوگرافی دندان در کلینیک

این روش شبیه به تشخیص نمره چشم است. به طوری که بیمار بر روی یک یونیت نشسته و چانه خود را روی لبه دستگاه رادیوگرافی قرار می دهد. سپس دندانپزشک دستگاه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا تمام فک بیمار قابل اسکن باشد. سپس دستگاه را روشن نموده و دستگاه با تابش پرتو ایکس شروع به اسکن سه بعدی دندان‌ها می کند. این روش بسیار ساده بوده و هیچ گونه دردی ندارد. از آنجایی که این روش تنها در بازه زمانی ۹ الی ۲۰ ثانیه‌ای انجام می شود، هیچ خطری را برای بیمار به دنبال نخواهد داشت. تمامی اسکن ها با کیفیت بالا بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده خواهند بود. همانطور که مشاهده می‌کنید اسکن دندان به روش پرتوگرافی بسیار ساده و سریع بوده و هزینه چندانی ندارد. کافیست در انتخاب کلینیک و دندانپزشک خود نهایت دقت را داشته باشید؛ آنگاه تمامی فرایند رادیوگرافی به نحو احسن انجام خواهد شد.

نحوه انجام رادیوگرافی دندان در کلینیک

مزایای رادیوگرافی دندان با پرتو ایکس

تا قبل از این که دستگاه های رادیوگرافی اختراع شوند، دندانپزشکان مجبور بودند تا از سی تی اسکن برای تشخیص خرابی و ناهنجاری های لثه یا دندان استفاده کنند. این روش جزئیات را به خوبی نشان نداده و دندانپزشک قادر به دیدن تمامی جزئیات دندان نبود. اما تکنولوژی دیجیتال کمک کرد تا داده ها با سرعت و کیفیت بالایی ذخیره شوند. تا جایی که هیچگونه مواد شیمیایی در انجام این روش دخیل نبوده و دندان ها تنها توسط پرتوهای ایکس عکس برداری می شوند. 

عوارض رادیوگرافی دندان

تا به امروز هیچ گونه عارضه خاصی از انواع رادیوگرافی دندان گزارش نشده است. البته باید گفت که هیچ چیز بدون عارضه نخواهد بود. حتی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها نیز می تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. بنابراین استفاده نابجا و مکرر از رادیوگرافی دندان ممکن است در طولانی مدت منجر به بروز برخی از عوارض احتمالی شود. رادیوگرافی دندان هزینه چندانی ندارد و در برخی از کلینیک ها شامل بیمه درمانی نیز می شود. هزینه رادیوگرافی به نوع آن بستگی دارد و نمی‌توان رقم دقیقی برای آن تعیین کرد. همچنین مدت زمان رادیوگرافی دندان نیز در تعیین هزینه‌ها دخالت دارد. به تبع هرچه میزان رادیوگرافی دندان طول بکشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

بهتر است برای کسب اطلاع دقیق تر از قیمت ها با واحد پشتیبانی سایت مانادنت تماس گرفته تا کارشناسان مربوطه شما را راهنمایی کنند.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

عکس رنگی دندان چیست؟

تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم