عکس رنگی دندان چیست

برای ارزیابی سلامت دهان از رادیوگرافی دندان استفاده می شود. در این نوع تصویربرداری برای دیدن داخل دهان و دندان ها از پرتوهای ایکس با دوز پایین استفاده می شود. بگونه ای که دندانپزشک با این تصاویر می‌تواند مشکلات دندانی نظیر حفره‌ها پوسیدگی و دندان‌های آسیب‌دیده را شناسایی کند.

رادیوگرافی دندان چیست

جالب است بدانید که از رادیوگرافی دندان تنها در مواقعی که دندان ها آسیب دیده‌اند، استفاده نمی شود. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند از مشکلات درونی دهان و لثه های خود مطلع شوند به طور داوطلبانه از این روش استفاده می‌کنند. البته به یاد داشته باشید که این امر بستگی به سن، سلامت فردی دهان و دندان و غیره خواهد دادشت. به این معنی که پزشک با توجه به سن افراد و نوع پوسیدگی دندان آنها روش های مختلفی از رادیوگرافی دندان را اتخاذ می‌کند. برای مثال اگر شما برای اولین بار است که این روش را اتخاذ می کنید از روش پرتونگاری دندانی استفاده خواهد شد.

آیا رادیوگرافی خطرناک است

مطمئناً بارها از خود پرسیده اید که آیا انواع رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس خطراتی را به دنبال دارد یا خیر؟ باید بگویم که در تصویربرداری دندان با استفاده از اشعه ایکس هیچ خطری انسان را تهدید نخواهد کرد. البته این به این معنا نیست که بتوان از به طور مکرر استفاده کرد. بلکه استفاده از آن تنها برای استفاده محدود با بازه زمانی مشخص توصیه می شود.

رادیوگرافی دندان تحت شرایط خاصی انجام می شود. به گونه ای که ابتدا یک پیش‌بند بر روی بیمار انداخته شده تا در برابر پرتوهای ناخواسته که ممکن است به سینه، شکم یا لگن اصابت کند، جلوگیری شود. در مواقعی نیز افرادی که از بیماری تیروئید رنج می برند، گردن آنها با پیش‌بند محافظت می‌شود تا اشعه به آنها نتابد. جالب است بدانید که این روش از تصویربرداری نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها کافیست قبل از انجام این عمل دندان‌های خود را به خوبی مسواک زده تا اشعه ایکس بتواند لایه‌های دندان شما را به خوبی تصویربرداری کند.

آیا رادیوگرافی خطرناک است

اشکال مختلف رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به نوع دندان و شرایط بیمار اتخاذ می‌شوند و عبارتند از:

  • رادیوگرافی دندان بایت وینگ: در این روش بیمار یک قطعه کاغذی را که مجهز به دوربین رادیوگرافی است گاز گرفته و تصاویر بر روی مانیتور نمایش داده می شوند. این روش برای بررسی حفره های دندان ها بسیار مناسب می باشد.
  • رادیوگرافی دندان پری اپیکال: این روش برای نمایش دادن تمامی دندان‌ها اعم از تاج و فک فوقانی استفاده می شود. به طوری که هر گونه تغییرات غیر معمول در ریشه و تمامی ساختار های استخوانی به طور واضح در صفحه مانیتور نمایش داده می شوند.
  • رادیوگرافی دندان اکلوزال: این روش زمانی انجام می شود که فک بیمار بسته باشد و پزشک بخواهد تصویر دندان های روی هم قرار گرفته را مشاهده کند. همچنین تمامی ناهنجاری های آناتومیکی که در روی دندان، کف یا طاق دندان وجود دارد، قابل نمایش خواهد بود.

توجه داشته باشید که تمامی این روش ها باید تحت نظر پزشک و با تجویز او انجام شود.

اگر زمانی دندان های شما نیاز به کامپوزیت یا ایمپلنت داشت و از نظر مالی مشکل داشتید کلینیک مانادنت، کامپوزیت اقساطی و ایمپلنت اقساطی نیز انجام می دهد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر 

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم