ترمیم دو سطحی دندان چیست

در یک قانون کلی، دندان ها هر 6 ماه یک بار باید توسط پزشک چکاپ شوند. در غیر این صورت افراد قادر به کشف پوسیدگی های پنهان نبوده و به مرور زمان دندان های آنها دچار شکستگی، لب پریدگی و یا پوسیدگی کامل می‌شود. به طوری که تنها راه چاره، ترمیم آنها بوده که این امر در روش های مختلفی انجام می‌شود. به طور کلی، روش های ترمیمی شامل پر کردن دندان، اینلی، روکش، ایمپلنت، کامپوزیت و لمینت می‌شود. هر کدام از این روش ها در شرایط خاصی تجویز می‌شوند و مزایا و معایب مختلفی دارند.

نحوه ترمیم دندان

در گام اول دندانپزشک دندان های بیمار را بررسی کرده و بنا به شرایط موجود بهترین روش ترمیمی را اتخاذ می‌کند. در برخی از مواقع ممکن است پزشک برای تشخیص بهتر از آزمایش های رادیوگرافی یا مکانیکی استفاده کند. پس از انتخاب روش ترمیمی، پزشک دندان ها را بی حس نموده و توسط مته یا لیزر قسمت پوسیده شده دندان را برمی‌دارد. انتخاب ابزار برای این کار نیز بستگی به میزان پوسیدگی و راحتی دندانپزشک دارد. در ادامه به برخی از روش های رایج ترمیم دندان اشاره می‌کنیم.

نحوه ترمیم دندان

روش های ترمیم دندان

  • ایمپلنت یک مرحله‌ای: ترمیم یا ایمپلنت یک مرحله‌ای دندان به این معنی است که در آن قسمت، تاجی ایمپلنت در حین فرایند درمان از لثه بیرون آمده و کاملا نمایان است. این روش ممکن است تنها در یک جلسه انجام شود، در غیر این صورت پزشک با توجه به میزان پوسیدگی دندان ممکن است چندین جلسه درمانی را برای بیمار لحاظ کند.
  • ایمپلنت دو مرحله‌ای: در ایمپلنت دو مرحله‌ای قسمت مورد ترمیم باید به گونه‌ای جراحی شود که قسمت بالایی ایمپلنت به طور کامل در زیر لثه پنهان یا دفن شود. در این روش برای نمایان کردن سر ایمپلنت و قرار دادن تاج بر روی آن نیاز به جراحی دوم است.
  • کامپوزیت: پر کننده های کامپوزیتی از جنس شیشه پودری و رزین اکریلیک هستند. این پرکننده ها دارای مزایای مختلفی هستند که مهمترین آن همرنگ شدن کامپوزیت با رنگ واقعی دندان است. در این روش پزشک رنگ کامپوزیت را با بررسی های موشکافانه دقیقا شبیه به رنگ دندان درآورده و لبخندی طبیعی را به افراد هدیه می‌بخشند. البته این پرکننده ها نسبت به ترکیبات فلزی که حاوی آمالگام هستند، کم دوام می‌باشند. هزینه انجام کامپوزیت بستگی به میزان پوسیدگی و تعداد ونیرها خواهد داشت.
  • پرکننده های سرامیکی: این نوع از پرکننده ها شباهت زیادی به پرکردگی طلا دارند. روند درمانی آنها معمولا بیش از 1 جلسه بوده و قیمت بیشتری نسبت به سایر پرکننده ها دارند. البته قیمت بالای آنها به معنی باکیفیت بودنشان نیست. در بسیاری از مواقع شاهد شکسته شدن این پرکننده ها بوده‌ایم. اما یک مزیت مهمی دارند و آن هم این که شبیه به دندان طبیعی بوده و می‌توان ظاهر طبیعی دندان و دهان را با آن حفظ کرد.
  • ترمیم پر کردگی ها: پرکدگی ها و مواد ترمیم دندان می‌توانند تا سال‌ها دوام بیاورند؛ اما در مواقعی ممکن است به دلیل مصرف غذاهای نامناسب و فشارهای بیش از اندازه به فک از بین بروند. از این رو، به ترمیم نیاز داشته و باید برای بررسی های مجدد به پزشک مراجعه شود.

شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به کلینیک دندانپزشکی مانادنت مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم