خط لبخند دندان

 به طور کلی به بخشی از دندان ها تا مرز دیده شدن در زمان لبخند زدن و یا خندیدن خط لبخند دندان می گویند. خط لبخند به عوامل شکل دندان ها، لب ها، نوع ترکیب صورت و استخوان بندی صورت بستگی دارد. تعاریف مختلف از خط لبخند در چارچوب اصلاح لبخند وجود دارد:

تعریف اول: اصطلاح خط لبخند به شکاف های کوچکی که در گوشه های لبخند شکل می گیرد، اشاره دارد. این چین و چروک ها با بزرگتر شدن فرد بروز می کنند و بعد جدیدی به لبخند آن ها می بخشد. بسیاری از افرادی که خواهان ایجاد لبخند هستند از دندانپزشکان زیبایی خود درخواست می کنند که از این چین و چروک ها خلاص شوند.

تعریف دوم از خط لبخند یک اصطلاح فنی است که دندانپزشکان زیبایی در هنگام طراحی لبخند از آن استفاده می کنند. خط لبخند در واقع منحنی است که وقتی فرد لبخند می زند از لبه های دندان های جلویی آن شکل می گیرد. فرد با لبخند دلنشین خط لبخندی دارد که با انحنای لب پایین مطابقت دارد. بسته به آنچه فرد می خواهد، یک دندانپزشک زیبایی برای رفع خطوط لبخند (چین و چروک) کار می کند. از طرف دیگر، دندانپزشک می تواند با بهینه سازی طول، اندازه و نسبت دندان های بیمار خود، خط لبخند مناسبی ایجاد کند.

طرح لبخند چیست

طرح لبخند عبارت از اصلاح خط لبخند می باشد که اصلاح و ایجاد لبخند می تواند علاوه بر دندان ها و لثه ها همه جنبه های لبخند را بهبود ببخشد. بسیاری از دندانپزشکان زیبایی نیز مهارت لازم را برای بهبود ظاهر لب، گونه ها، چانه ها و بیشتر ساختارهای دهان دارند. این شامل از بین بردن خطوط لبخند و چین و چروک هایی است که روی پوست گوشه های دهان خط می اندازد. هماهنگ کردن لبخند زیبا نیاز به یکپارچه سازی کامل در ترکیب صورت و دندان ها دارد. ترکیب صورت شامل بافت های سخت و نرم صورت است. ترکیب دندان ها به طور خاص به دندان ها و ارتباط آنها با بافت لثه مربوط می شود. یک طرح لبخند همیشه شامل ارزیابی و تجزیه و تحلیل ترکیب صورت از جمله ساختارهای دهان شامل عضلات، استخوان ها، مفاصل، بافت لثه و دندان است. اما دو ویژگی مهم صورت شامل خط بینابینی و لب ها نقش مهمی در طرح لبخند دارند. عناصر اساسی طراحی لبخند موارد زیر را شامل می شود:

  • اجزای دندان: خط میانی دندان، طول شاخه، ابعاد دندان، ارتفاع دندان، انحرافات دندان از محور، منطقه تماس بین دندان ها، فاصله بین دندانی، جنسیت، شخصیت و سن، تقارن و تعادل
  • اجزای بافت نرم: سلامت لثه، سطح لثه و هماهنگی، لثه های بین دندان ها، خط لبخند

برای اصلاح خط لبخند باید به پزشکان و متخصصان ماهر مراجعه کرده و پس از تشخیص صحیح اشکال و بررسی های دقیق، اقدامات مناسب و لازم انجام بشود.

تاثیر طرح لبخند در زیبایی

دلایل لزوم اصلاح خط لبخند دندان

مشکلاتی که نیاز به اصلاح خط لبخند دندان دارد:

  • اگر فرد لبخند لثه ای داشته باشد که در اثر پایین بودن و جلو آمدن فک بالا می باشد.
  • در صورت نامرتب بودن دندان ها در اثر فشارهای وارد شده در دوران های مختلف زندگی
  • در صورت دندان های زرد و بدرنگ در اثر مراقبت نادرست و عوامل محیطی
  • اگر فرد دندان های کوتاه و یا بلند داشته باشد که به طور ذاتی می باشد.
  • در صورت وجود فاصله بین دندان ها که از زمان رشد دندان های دائمی ایجاد می شود.
  • در صورت شکستن و لب پر شدن دندان ها به علت ضربات وارد شده و یا پوسیدگی های موضعی
  • اگر یک یا تعدادی از دندان ها موجود نباشند که در اثر کشیدن جای آن ها خالی شده است.

روش های اصلاح خط لبخند دندان

روش های مختلف اصلاح خط لبخند دندان به این شرح است:

  • برای لبخندهای لثه ای، اگر مشکل از پایین بودن و یا جلو آمدن فک باشد نیاز به جراحی دارد و اگر مشکل از کوتاهی دندان ها باشد با جراحی لثه قابل اجرا می باشد.
  • در صورت نبودن یک یا چند دندان می توان دندان های مصنوعی متحرک و یا با کاشت دندان (ایمپلنت) آن را جبران کرد.
  • در صورت نامرتب بودن دندان ها، می توان ارتودنسی را انجام داد.
  • اگر دندان های پوسیده دارید با ترمیم، پرکردن و روکش کردن، ظاهر زیبایی به آن ببخشید.
  • در صورت ظاهر زرد و جرم گرفته می توان از روش جرم گیری به آن ها درخشندگی بخشید.
  • امروزه لمینت کردن که از یک ماده کامپوزیتی سرامیکی تشکیل شده است جهت زیباسازی بیشتر استفاده می گردد.

 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم