عمر دندان عصب کشی شده

در این محتوا در نظر داریم همراه با شما عزیزان به بررسی طول عمر دندان عصب کشی شده بپردازیم . قبل از بررسی موضوع مورد نظر آشنایی با مفاهیمی در این مورد خالی از لطف نیست. ابتدا به بیان توضیحاتی مختصر در مورد درمان ریشه، ساختار دندان و ریشه و سپس به توضیح کوتاهی درباره مشکلاتی که منجر به اقدام برای درمان ریشه دندان می شود، بسنده می کنیم. پس از آن به بررسی طول عمر دندان عصب کشی شده و عوامل موثر بر ماندگاری آن می پردازیم.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان عموما آخرین روش درمانی برای خلاص شدن از درد شدید دندان است. عصب کشی زمانی تجویز می شود که پالپ دندان فرد به شدت دچار عفونت، التهاب یا پوسیدگی شده باشد. پالپ دندان به قسمت نرم وسط دندان که متشکل از رگهای عصبی و خونی و همچنین بافت همبند است، گفته می شود. پالپ در حفره ای قرار گرفته که این حفره گاهی تا زیر کانال ریشه دندان قرار گرفته است. البته ممکن است دندان ها دارای چند کانال ریشه باشند.
در عمل درمان ریشه یا اندودنتیکس پالپ دندان پس از برداشتن بافت مستحکم سطح خارجی دندان، تخلیه شده و سپس حفره پالپ و کانال ریشه دندان با مواد مخصوص پر می شود تا از ورود میکروب به داخل دندان جلوگیری شود. توصیه می شود این عمل توسط متخصص عصب کشی انجام شود.

در کلینیک تخصصی دنداپزشکی مانادنت برای معاینه و انجام تمامی مراحل درمان تخصصی ریشه اصولی مورد توجه قرار می‌گیرد که بیمار کمترین میزان درد و بهترین درمان را انتخاب کند و دوره نقاهت کوتاه‌تری را طی نماید. همچنین پرداخت هزینه مناسب یکی از اولویت های مجموعه برای رفاه حال شما عزیزان است.

مراحل عصب کشی دندان

ماندگاری دندان عصب کشی شده

بدلیل آنکه بافت میانی دندان عصب کشی شده برای مدتی دچار التهاب یا عفونت بوده باعث افت مقاومت و ضعیف شدن دندان حتی پس از عصب کشی می گردد و به همین دلیل عموما میزان ماندگاری دندان عصب کشی شده نهایتا بین 10-15 سال می باشد. مواد مصرفی برای پر کردن دندان پس از عصب کشی به شرح زیر است:

  • طلا با طول عمر 15-30 سال
  • آمالگام نقره با طول عمر 10-15 سال
  • رزین کامپوزیت با طول عمر 5-7 سال

راهکارهای افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده

مواردی که با رعایت آن ها طول عمر دندانی که تحت عمل درمان ریشه قرار گرفته است، بیشتر می شود ، به شرح زیر است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک و نخ دندان بصورت مداوم
  • استفاده از روکش دندان پس از عصب کشی
  • مراجعه به دندانپزشک در دوره های حداکثر شش ماهه
  • پرهیز از خوردن و آشامیدن خوراکی های سرد یا داغ
  • پرهیز از مصرف بیش از اندازه شیرینی جات

با توجه به اینکه برای هیچ پدیده ای در علم نمی توان طول عمر مشخصی تعیین نمود ولی با رعایت موارد بالا می توان امیدوار بود عمر دندان عصب کشی شده بیشتر از حد انتظار و حتی تا پایان عمر فرد باشد.
دندان عصب کشی شده

امکان نیاز مجدد به عمل درمان ریشه

با توجه به اینکه عمل درمان ریشه به عنوان عمل سخت و تخصصی بشمار می رود، گاهی به دلیل عدم مراقبت کافی از طرف بیمار، که این مورد بیشتر در بین قشر کودک و نوجوان شایع است، موجب می شود نیاز به تکرار تجویز عصب کشی برای بیمار باشد. همچنین ممکن است به علت عدم تبحر دندانپزشک در درمان ریشه و یا کیفیت پایین مواد استفاده شده برای پر کردن حفره پالپ، نیاز به انجام مجدد درمان ریشه برای بیمار باشد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب تکرار عمل عصب کشی بر روی دندان شود، وجود عفونت کمی است که در یکی دیگر از کانال های ریشه دندان وجود داشته و از دید دندانپزشک مخفی مانده باشد هرچند احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار کم است اما در صورت رخداد آن، عمل درمان ریشه بایستی مجددا از ابتدا انجام شود.

تيم مجرب مانادنت بر پايه آخرين روش های درمانى در زمینه دندانپزشکى و درمان تخصصی ریشه آماده خدمت رسانى به شما عزیزان و سروران می باشد.

 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم